Det er viden kjent at bil og bilhold er en utgift som aldri lønner seg. Verdien synker for hvert år, som påvirkes av inflasjon, men også av slitasje, forsikringer, kjørelengde også videre. Vanligvis kan vi si at en nybil får halvert prisen etter 4-5 års vanlig bruk. Ofte regner man kjøp av bil som noe av det mest ugunstige kjøpet man gjør. Men akkurat dette er et tema med forskjellige fasiter. De fleste trenger en bil for å komme seg rundt. Verdien av dette er uvurderlig.
Likevel er det mange som har begynt å snakke om biler som faktisk øker i verdi. Vi snakker selvfølgelig om luksus veteranbiler og andre sjeldne sportsbiler. Og det er faktisk så enorm forskjell at enkelte kan sikre hele alderdommen sin bare ved innkjøp av en bil. Men det kan kreve lang planlegging.
Enkelte av de klassiske biler eierne kan tjene rått på fra 1970-tallet har hatt en verdistigning på over 55000%!!
Hvorfor denne enorme prisstigningen
Det er selvfølgelig mange ting som skal klaffe for at man skal kunne få solgt en bil for 20 millioner kroner, men når man tenker på at innkjøpsprisen på noen av dem var noen skarve tusenlapper (rundt 30-50000 kroner i 1970), så betyr det at folk som er flinke til å kjenne markedet også kan gjøre seg store penger. Men det er mye som kreves.
Original vare
For de fleste som er villige til å kjøpe veteranbiler i denne prisklassen, er ute etter en helt unik type biler. Den må ha originale deler og være ekte vare. Mange kan fikse og trikse med bilene slik at de får større motoren og bedre kjørekomfort. Slike enestående veteranbiler er milliardbusiness, men man bør dog ha det samme oppsettet som da den var ny. Noe av det som gjør dem så verdifulle, handler også om opplaget. Noen er kanskje bare produsert i noen hundre eller tusen eksemplarer. Jo mer eksklusive en modell er, jo større har prisøkningen også vært.
Ombygde biler
Det er ikke alle som kan skilte med originalvaren på disse klassiske godbitene av ærverdige amerikanere eller andre veteranbilene. Derfor har også mange samlere begynt å investere i ombygde biler. Og det er et enormt marked for å bygge om biler. Disse får nytt interiør, større motor, bredere og nye dekk, kulere styling. Enkelte biler kan nesten få et helt nytt utseende. Disse bilene kan produseres på bestilling, noe som for en bilsamler eller mekaniker er helt utmerket.
For å sette sammen en bil, kan en bilsamler mekke sammen en bil av deler fra mange forskjellige biler, spesielt om det er samme bilprodusent. Mange deler går nemlig igjen gjennom flere produksjonsår, slik at en relativt lite brukt del, kan tas fra et vrak og settes på et byggeprosjekt. Slik blir disse ombygde bilene laget.
Lurt å kunne mekke
Skal man begynne å investere i bruktbiler bør man se etter noen faktorer. Utseende, popularitet, hvor mange som er produsert og om det finnes reservedeler igjen på markedet. Det kan derfor være lurt om man kan mekke selv. For disse bilene må være eller bli godkjente for å kunne kjøres. Noe av formålet med å ha en slik veteranbil er likevel ikke å ha dem som bruksbil, men til spesielle anledninger eller vises fram til bil-show og lignende.
Å tjene penger på bil er nok ikke alle forunt. Men at det absolutt er et marked for biler som øker i verdi, det er det ingen tvil om.